Unawatuna, Galle & Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu Unawatuna, Galle & Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu

Unawatuna, Galle & Negombo

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

12 Maart 2015 | Sri Lanka, Negombo

Mirissa was erg gezellig, maar vanwege de kleine kamer in Mirissa waar je geen kant op kon, omdat je overal aangevallen werd door muggen, waar de electiriciteit en het water steeds wegvielen, vinden we het wel prima om door te gaan. Ook al blijven de andere 4 nog een dagje. We genieten nog even van een heerlijk spicy ontbijt en gaan vervolgens met de tuktuk naar Unawatuna. Wederom weet de chauffeur niet waar hij heen moet, dus wij zijn weer erg blij met onze gps op de telefoon, lang leve de mobiele wereld. Onderweg hebben we nog tuktuk pech. We komen zonder olie te staan. Maar zoals dat vaak in dit soort landen gaat is het probleem weer snel opgelost en kunnen we weer verder. In Unawatuna hebben we een heerlijke kamer en voor een klein bedrag kunnen we er ook nog airco bij boeken, hemels, want elke dag lijkt het warmer te worden. We gaan snel wat eten en het kon bijna niet maar het is hier nog goedkoper. Voor 1€ heb je een heerlijke milkshake en voor 2€ een heerlijke rijst, curry of noodles. Sinds afgelopen jaar is het strand van Unawatuna door de zee meegenomen, dit betekend helaas dat we aan de verkeerde kant zitten en via een berg rotsen naar het andere strand moeten lopen. Wat wel leuk aan Unawatuna is, dat er allemaal kleine restaurantjes langs het strand zijn, waar je ook gratis gebruik mag maken van de parasols en ligbedden. Uiteraard wel onder het genot van een drankje. Op zondag gaan Hoite en ik naar een ander strandje in Unawatuna, hier liggen vooral locals. Omdat het veel te heet is in de zon, gaan we onder een palmboom liggen. Als ik even achter me kijk, schrik ik me rot. Er zit op een meter afstand een grote cobra in aanvalshouding. Wauw dan schrik je wel even pfff. Ik schiet dan ook van mijn sarong af en fluister naar Hoite dat er een slang achter ons zit. Wat een gekken, Hoite maakt de man van de slang heel duidelijk dat we hier niet van gedient zijn en dat ie moet maken dat hij wegkomt met zijn slang. Er komen steeds meer vage gatsen het strand op, dus we besluiten om weer terug te gaan.
Op maandag hebben we met Nils & Anna afgesproken in Galle. Een stadje waar de Hollanders ooit gezeten hebben. Er is dan ook nog veel in Nederlandse stijl te zien, zoals het Galle fort wat de Nederlanders vroeger gebouwd hebben. Dit is dan ook de bezienswaardigheid van Galle. BInnen in het fort zijn allemaal winkeltjes en restaurantjes. Tijdens de Tsunami in 2004 is Sri Lanka zwaar getroffen aan de kust, maar alles wat binnen het fort stond is droog gebleven, dus de Nederlandse bouwkunst was vroeger al erg veilig. Je ziet verschillende Nederlandse bouwstijlen terug, dus dat is wel leuk om te zien. We nemen even een rice & curry day of en drinken eerst de lekkerste mango shake ooit en later eten we echte hamburgers. Tenminste de mannen gaan aan de burger. Anna & ik kiezen voor een burrito, maar oeps dat is weer vlammen. Maar goed het is eindelijk iets anders dan rijst, want dat heb ik inmiddels wel vaak genoeg gegeten. In een paar uurtjes hebben we Galle gezien en gaan we weer teruh naar Unawatuna.
De volgende dag zijn Annicka en Jos ook in Unawatuna, dus de vrouwen gaan het strand op en de mannen gaan de zee in. Mooie verdeling ;) Ons laatste dagje Unawatuna hebben we dus heerlijk relaxend door gebracht, dit kon niet beter. Voor de reis terug naar Colombo hebben we weer een taxi geboekt die we opnieuw delen met Nils & Anna. Zij gaan verder naar het noorden via Colombo, dus we halen hun op en zetten ze af op het treinstation en dan nemen we afscheid van ze. Gisteravond ook al afscheid van Annick & Jos genomen. Het was erg leuk om ze ontmoet te hebben, erg gezellig.
We hebben nog een hele dag in Negombo, dus we gaan een kijkje nemen op het strand en in het centrum, maar we zien al snel dat we heel blij zijn, dat we hier niet langer geboekt hebben. Het is 1 van de bekendste badplaatsen van Sri Lanka. Tegenwoordig bijna volledig overgenomen door de Russen, hier is de lokale bevolking ook niet erg blij mee, ze zeggen dat de Russen geen fijne mensen zijn. We eten bij een klein restaurantje, maar dat was niet zo'n heel goed idee, we zijn er gelukkig niet ziek van geworden, maar dat had zomaar gekund ;). Het moment van de backpack inpakken voor de vlucht is helaas aangebroken. 's Ochtends moeten we vroeg op om naar de luchthaven te gaan, we worden goed wakker van de koude douche (op veel plekken hebben ze namelijk geen warm water). Daarnaast schrik ik me een hoedje als ik sta te douchen en er in één keer een kikker uit het afvoerputje komt springen. Dat ga ik in ieder geval niet missen, al die onverwachte bezoekjes van allerlei insecten en dieren haha.
We nemen afscheid van Sri Lanka, een land met ontzettend lieve virendelijke mensen, een prachtig groen binnenland, veel armoede, goedkoop in alles, vooral eten. Mooie stranden waar nog volop opgebouwd wordt na de tsunami. Enorm lange menu´s in de restaurants met vele soorten rijst, currys en noodles. We zullen niet snel terug komen, maar we zullen Sri Lanka ook niet snel vergeten.
Tot in Dubai!

• 19 December 2015 - 16:46

Geert:

Hoi,

leuk om je reisverslag te lezen.
    wij gaan in april met een groepsreis mee naar sri lanka.
    we verlaten op het laatst de groep omdat wij niet in Hikkaduwa maar Mirissa willen verblijven om de blauwe vinvis te spotten.
    wat adviseer jij om van Galle naar Mirissa te komen?
    en wat adviseer jij om van Mirissa naar Colombo of Hikkaduwa te komen? en wat zijn reele bedragen voor het vervoer?

groetjes Geert

• 22 Januari 2016 - 17:35

Sandra:

Hoi Geert,

Excuus voor de late reactie. Het stuk van Mirissa naar Galle hebben wij met de tuktuk gedaan. Overige afstanden hebben wij allemaal met prive taxis afgelegd. Het verkeer in Sri Lanka is drama, bussen zijn heel erg goedkoop maar de chauffeurs zijn echte racemonsters. Taxi's zijn relatief goedkoop en een stuk comfortabeler. De tuk tuk is een leuk vervoermiddel voor de kortere afstanden.
    Wij hebben ca. 60 USD betaald voor een hele dagtrip en vaak hebben we de taxis gedeeld met andere reizigers. Uiteindelijk gaan alle toeristen naar dezelfde plekken :). De taxi naar Colombo zal rond de 40USD zijn.

Alvast heel veel plezier, Sri Lanka is een prachtig land met hele lieve mensen, een prachtige natuur, mooie theeplantages en heerlijke stranden.

Groetjes Sandra