Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

15 Maart 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Na een vlucht van 4.5 uur en het slechtste eten ooit in het vliegtuig landen we in Dubai. Als we bij de douane aankomen worden we ontvangen door douaniers in lange witte jurken, met een zwarte gordijnkoord op hun hoofd. Echte Arabieren dus op slippers. Dat is wel even een gek gezicht als je normaal op alle vliegvelden zeer streng geklede douaniers hebt gezien. De autoriteit van de Arabieren straalt ervan af en er kan geen goedemiddag of glimlach vanaf. Dat is wel even wat anders na 3 weken in Sri Lanka doorgebracht te hebben. We hebben snel onze bagage, dus op naar de aankomsthal waar iemand van de autverhuur op ons staat te wachten. Daar aangekomen staat er niemand, dus we besluiten om naar de parking van de autoverhuurders te gaan. Ook hier is niemand van het autoverhuurbedrijf Go Rent waarbij we de auto hebben gehuurd. We lopen dus weer terug naar de aankomsthal en kijken opnieuw bij alle wachtende mensen met een bordje, maar niemand van het autoverhuur bedrijf. Bij de informatiebalie mogen we bellen naar het nummer wat op onze papieren staat. Dat nummer wordt opgenomen maar door iemand die nog nooit van Go Rent heeft gehoord. Het begint allemaal een beetje vaag te worden. De medewerkster vindt in haar computer nog een ander nummer, dus Hoite belt dat nummer en krijgt inderdaad het verhuurd bedrijf aan de telefoon. Het is een heel raar gesprek en de man aan de telefoon vraagt meerdere malen of hij op Hoites telefoon terug kan bellen. Maar Hoites wil gewoon een duidelijk antwoord. De man beloofd binnen 5 minuten terug te bellen en doet dat uiteraard niet. Na 20 minuten belt Hoite zelt weer terug naar het nummer en terwijl ze aan de telefoon zijn komt er een jongen aangelopen met een bordje in zijn hand met Mr. Schaap erop. He he na 1.5 uur komt er dan eindelijk iemand van Go Rent aan. Er volgen vele discussies, ondanks de juiste gegevens blijken ze bij de verkeerde terminal te hebben gestaan. Ze hebben geen oplossing voor als we de auto in moeten leveren, ze hebben namelijk geen kantoor waar we de auto in kunnen leveren en omdat we al om 05.00u op de luchthaven moeten zijn hebben ze ook niemand die de sleutel in ontvangst kan nemen. We moeten de auto dan maar gewoon ergens parkeren met de sleutel erin. En laten we dat nou niet gaan doen. Na ruim 2 uur zijn we er klaar mee en besluiten zonder auto naar ons hotel te gaan. Erg balen, want we hadden ons er erg op verheugd, maar dit verloopt allemaal zo onprofessioneel dat we er geen vertrouwen in hebben.
We gaan voor een taxi. Hiervoor moeten we in een lange rij staan, maar het gaat gelukkig erg snel. Als wij aan de beurt staan wordt er gezegd dat we door moeten lopen naar de tweede rij naar de zwarte taxi's, terwijl er voor onze neus normale taxi's staan. De zwarte taxi's zijn erg luxe auto's dus waarschijnlijk zien ze geld. We maken duidelijk dat we een normale taxi willen en dat wordt ons niet geheel in dank afgenomen, maar prima, gewoon met de meter taxi dus.
Aangekomen in het hotel krijgen we een kamer met uitzicht op een begraafplaats, waardoor de ramen met folie afgeplakt zijn zodat je niet naar buiten kunt kijken, daarnaast kun je nauwelijks bewegen in de kamer, zo klein is de kamer. Gelukkig krijgen we een andere kamer als Hoite dit bij de receptie gaat vragen. Aangekomen op de tweede kamer, zijn we bekaf van het vroege opstaan en de niet erg soepel verlopen aankomst in Dubai. We hebben dit hotel geboekt omdat deze dicht bij de luchthaven zit en we een auto zouden hebben, dus dan maakt de lokatie niet zoveel uit. Maar nu zonder auto kunnen we geen kant op. Omdat het inmiddels al erg laat is door alle vertragingen pakken we het shuttlebusje van het hotel naar een winkelcentrum en gaan daar wat eten.
De volgende dag begint een stuk beter, we hebben goe dgeslapen, het ontbijt is verrukkelijk. Eindelijk KAAS na 3 weken, heerlijk fruit en yoghurt en nog veel meer. Onze dag kan nu al niet meer stuk. We hebben om 9u afgesproken met Harmen, een vriend van Hoite die al 9 jaar in Dubai woont. Met Harmen gaan we eerst wat drinken in de Marina van Dubai. Heerlijk genietend van het zonnetje, maar omdat het nog erg fris is en zelfs koud vergeleken bij Sri Lanka merk ik niet dat ik inmiddels enorm aan het verbranden met tot blaren aan toe, maar ach dat mag de pret vandaag niet drukken. Na de Marina gaan we naar het appartement van Harmen, wauw wat woont hij prachtig met een enorm groot terras aan de haven van Dubai in de super moderne gezellige wijk. We worden beiden op slag verliefd op Dubai :). Met Harmen maken we nog een tour langs allerlei bekende punten, zoals Palmeiland en Atlantis. Het is even om een snelle indruk te krijgen, morgen maar op ons gemak terug. Halverwege de dag zet Harmen ons af bij de Dubai Mall. Dit is het grootste winkelcentrum van de wereld met 1200 winkels, en schaatsbaan, een indoor ski, het grootste aquarium van de wereld. Het is dan ook 1 grote doolhof, maar uiteraard super interessant vooral voor mij, Hoite vindt uiteraard het aquarium het meest interessante. Buiten de Dubai Mall staat de Bur Khalifa. Dit is het hoogste gebouw van de wereld. 's Avonds is er een fonteinenshow voor de Dubai Mall en Bur Khalifa, maar de fonteinenshow in Barcelona is veel mooier. De dag is voorbij gevlogen. Voor de volgende dag hebben we een auto gehuurd, zodat we Dubai nog even op ons gemak kunnen bekijken.
Dit doen we dan ook de volgende dag. We rijden via het witte strand langs vele moskeeën naar het hotel Bur Al Arab (Arabische toren). Dit hotel is het enige 7 sterren hotel van de wereld. Je wordt door een helicopter opgehaald van de luchthaven en naar je hotel gebracht en bij elke kamer zit een Bentley met chauffeur erbij, ach je moet toch wat als je ca. 10.000€ per nacht voor de goedkoopste kamer betaald. Ook rijden we nog een keer het Palmeiland op waar je alleen maar dure huizen en appartementen ziet staan. Aan het einde van het eiland staat hotel Atlantis, het hotel waar een groot gat in zit. Ook rijden we terug naar Dubai Marina, dat was zo'n mooi stukje Dubai dat we nog even door de haven willen lopen. UIteindelijk gaan we naar de souks. De bekendste is de Gold Souk. We hadden ons er iets anders bij voorgesteld, dus we zijn snel klaar op de souk, want dit is niet echt waar wij van houden. Allemaal winkeltjes waar een heleboel goud bij elkaar ligt. Dan vinden we de handelshaven interessanter. Je bent dan ook gelijk in het minder rijke Dubai, Dubai heeft dus ook nog een ander gezicht. Hier zie je een hoop gastarbeiders, die met grote bussen 's ochtends opgehaald worden en met zijn allen op hun werk afgezet worden. Het is een erg interessante stad. Een stad van pracht en praal, Arabieren en vele burkas. Maar ook van vele andere nationaltiteiten bij elkaar. Het land bestaat uit ca. 2 miljoen inwoners, waarvan maar 10% lokale bevolking is. De rest komt uit het buitenland. De luchtvaartmaatschappij de emirates heeft als 20.000 steward(essen) in dienst, dit is dus ook al 10% van de gehele bevolking.
Het is in ieder geval een enorme cultuurshock als je van het arme en hele groene Sri Lanka in het zanderige luxe Dubai aankomt. 2 Totaal verschillende werelden.

Het zit er helaas weer op, 3 weken die we begonnen op de Malediven, daarna het veelzijdige Sri Lanka en eindigend in het bizarre Dubai. We hebben weer enorm genoten. Dus we gaan alvast onze volgende vakantie bedenken, nu we weer thuis zijn.

Bye bye tot de volgende keer!

• 15 Maart 2015 - 21:57

Elke:

Lieve San en Hoite,

Bedankt weer voor de super leuke verhalen. Altijd leuk om te lezen. Jammer dat het er weer op zit voor jullie maar ook weer een leuke uitdaging voor de boeg. Bel je snel. X