Aankomst Sri Lanka, Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu Aankomst Sri Lanka, Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu

Aankomst Sri Lanka, Colombo

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Februari 2015 | Sri Lanka, Colombo

Aayu-bowan (hallo),

Zo eindelijk aangekomen in Colombo de hoofdstad van Sri Lanka. Na de douane, backpacks ophalen en een taxi zoeken, rijden we na een lange dag van vooral wachten en reizen weg van de luchthaven. We hadden verwacht dat de luchthaven groot en chaotisch zou zijn zoals we gewend waren van Azië, maar dit viel reuze mee. Mensen waren vooral vriendelijk aan het lachen. Het was een half uur rijden naar Colombo stad en in de stad zelf ook nog een half uur. Dit kwam voornamelijk omdat de chauffeur niet precies wist waar ons hotel was. Uiteindelijk na veel vragen toch gevonden en om 02.30u stapten we onze kamer in. Een erg kleine maar wel moderne kamer. Snel slapen want we hadden maar 1 dag Colombo de volgende dag en het was al erg laat.
Na heerlijk maar kort te hebben geslapen zijn we de dag begonnen. Buiten gekomen werden we een soort van belaagd door tuktuk chauffeurs die ons allemaal wel weg wilden brengen. Maar de eerste paar wilden de meter niet aanzetten. Ook al kost het allemaal niks toch vroegen ze de jackpot voor het ritje naar het treinstation. Verder gezocht naar een tuktuk die wel de meter aan wilde zetten. Zittend in de tuktuk was het heerlijk genieten van het chaotische drukke Azië en het zitten in de tuktuk. Aan alle kanten wordt er getoeterd en ingehaald. Ze rijden hier aan de linkerkant maar halen van links en rechts in en op een tweebaans weg wordt er gewoon in drie of vier rijen naast elkaar ingehaald door auto's, scooters, tuktuks en zelfs bussen. Hier toeteren ze niet als je iets fout doet, maar ze toeteren als ze gaan inhalen. Het enige wat je dus hoort is het getoeter van alle voertuigen. Dat kan alleen maar in Azië. Aangekomen op het treinstation wordt je meteen aangesproken door iedereen en het toeristen buro bijna ingetrokken. Wij wilden alleen een treinkaartje naar Kandy kopen voor de volgende dag en ons werd verteld dat we hiervoor bij het toeristen buro moesten zijn. Daar binnen gekomen is het gewoon een commercieel excursie buro, die ons niet alleen het treinkaartje naar Kandy wilde verkopen maar ook maar gelijk allerlei privechauffeurs (wat in Sri Lanka heel normaal is) die ons alles zouden laten zien en ons overal van A naar B zou brengen. Uiteraard voor de mooiste dollarprijzen. We hebben vriendelijk bedankt en zijn nog even op zoek gegaan naar het normale loket waar treinkaartjes verkocht werden. Voor een paar eurocenten hebben we twee treinkaartjes gekocht 1e klas naar Kandy. De treinkaartjes hier zijn nog goedkoper dan een pak melk. En daarvoor zit je uren en 1e klas in de trein. Zo geregeld, we kunnen morgen verder. Tijd om Colombo te bekijken.
Echter valt er in Colombo weinig interessants te zien. We hebben echt ons best gedaan om de hele dag te vullen, maar we konden er niet veel van maken. Als je hier dus niet hoeft te blijven dan zouden wij gewoon meteen doorreizen.
We zijn naar een Nederlands oud ziekenhuis geweest, dit ziekenhuis is ooit door Nederlanders gebouwd en tegenwoordig zitten er allemaal dure restaurants in. Wij zijn naast dit gebouw wat gaan eten voor lokale prijzen waar je heel erg om kan lachen. Lunchen voor 2€ is heel erg makkelijk. Bij een lokaal kraampje hebben we wat dingetjes uitgezocht wat er wel lekker uitzag, maar waarvan we niet wisten wat het was. Nou dat hebben we geweten. De stoom kwam ons uit de ogen, oren en neusgaten. We dachten echt letterlijk in brand te staan. En we hadden nog gevraagd, wat niet spicy was. In Sri Lanka is NOT spicy dus still VERY spicy. Dat gaat wat worden, Hoite doet nog weleens sambal in zijn eten maar voor mij mag het potje sambal niet eens binnen een straal van een meter van mijn eten staan haha.
Na de brand wilden we dan wel het Nederlandse museum zien. Weer op zoek naar een metered tuktuk (tuktuk met meter) maar die was wederom niet te vinden. Dan maar een prijs afspreken, maar als toerist betaal je altijd meer, dus na heel wat discussies eindelijk eentje gevonden die voor 1,50€ wel wilde rijden. Op naar de markt en het Nederlandse museum die aan de markt zit. Alleen het ritje in de tuktuk is al geweldig, dus wat dat betreft is Colombo dan toch wel leuk om weer even te wennen aan dit deel van de wereld. Aangekomen bij de markt stopte de tuktuk, we moesten maar even uitstappen en nog een paar blokken lopen want de chauffeur had geen zin om verder te rijden. Heerlijk die discussies met de lokale mensen hier ;) Uiteindelijk minder betaald waar meneer het niet mee eens was, maar afspraak is afspraak toch zeggen we in Europa!
De markt was enorm druk, en voor degene die Wie is de Mol kijken was het wel grappig om over dezelfde markt te lopen als waar zij de eerste aflevering liepen. Bij het museum aangekomen moesten we wel lachen want het was een vervallen huis, slecht onderhouden waar je dan 10€ entree voor moest betalen. Vanaf de straat kon je bijna alles al zien en de paar schilderijen binnen geloofden we wel. Dan maar op naar het stadspark. Dit was een aanrader van de lokale mensen hier dus op naar het park. Bijna bezweken van de hitte, we moeten nog even wennen, aangekomen bij het 'prachtige' park. Ok Colombo is leuk om snel een idee te krijgen van Sri Lanka maar we zijn blij dat we de volgende dag richting het binnenland, Kandy, gaan.