Itaipu, Brazilië - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu Itaipu, Brazilië - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Sandra Vugt - WaarBenJij.nu

Itaipu, Brazilië

Door: SandraenHoite

Blijf op de hoogte en volg Sandra

13 Januari 2012 | Brazilië, Brasilia

Hola!!

Vrijdag 13 januari zijn ‘s ochtends om 8u in de bus gestapt naar Cuidad del Este. Cuidad del Este is een grote stad in Paraguay tegen de grens van Brazilië aan. In deze stad staan ontzettend veel winkels waar allerlei handel verkocht wordt waaronder oa heel veel (nep) merkkleding. Elke dag openen de winkels hier ’s nachts om 3u om iedereen van handel te voorzien. Veel Brazilianen en Paraguayanen komen hier om spullen te kopen en vervolgens weer te verkopen.
Vanuit Villarrica is het 4 uur rijden. Onze bus had air-conditioning, nu denk je bij deze temperaturen dat dat wel lekker is, maar helaas staat de airco zo hoog, dat het gewoon steenkoud is. Gelukkig waren we voorbereid en had ik mijn lange broek en trui al aan. En zelfs dan is het nog steeds ontzettend koud. Maar goed 4 uur later konden we de bus weer uit en was het weer gezellig 37 graden :)
In Cuidad del Este hebben we een taxi genomen om ons naar de stuwdam van Itaipu te brengen. Eerst moesten we natuurlijk de grens over, Paraguay uit en Brazilië in. Dit ging allemaal vrij vlot, dus we konden snel doorgaan. Aangekomen bij de stuwdam zijn we eerst een film gaan kijken waarin uitgelegd werd hoe de dam gebouwd is en hoe deze stuwdam functioneert. Brazilië en Paraguay hebben samen een contract getekend en deze stuwdam gebouwd, waar ze in de jaren 70 mee begonnen zijn. In 2009 was het hele project compleet. Deze stuwdam levert electriciteit aan 90 procent van de inwoners van Paraguay (de rest van de inwoners hebben geen electriciteit) en aan 20 proecnt van de inwoners van Brazilië. Het is de tweede grootste stuwdam van de wereld. Helaas is het tijdens de film gaan regenen, dus toen we na de film in de bus stapte, die ons langs de stuwdam zou rijden , werden we kletsnat. Het kwam met bakken uit de hemel. We hadden het kunnen weten, want de voorspellingem voor dit weekend waren ook idd veel wolken en regen. Fijn voor de Paraguayanen en de Brazilianen, want het heeft al heel lang niet meer geregend, maar uiteraard iets minder voor ons.
Maar goed we zaten een beetje droog in de open dubbeldekker en hebben dus toch vol bewondering naar de inmense stuwdam kunnen kijken. Wat een water komt hier doorheen!
Na de stuwdam hebben we een taxi gepakt naar Foç do Iguazu. Hier hadden we een hostel geboekt. Het hostel was oud, vol met de meest lelijke kleuren, de bedden zo hard als beton, maar prima om 2 nachten in te slapen. Het beste was nog, dat het hostal dicht bij een pizzeria zat waar we die avond de beste pizza ever hebben gegeten...tenminste dat is mijn mening. Hoite heeft nog een paar andere pizzerias op zijn lijstje staan ;). Na het eten hebben we uiteraard nog even een potje rummicub gespeeld en daarna zijn we op tijd gaan slapen, want de volgende dag moesten we natuurlijk vroeg op om in Argentinië de watervallen te gaan bekijken.

Tot morgen in Argentinië!!